Lépj túl a versenytársaidon ezekkel a praktikus tippekkel!
Ugye, te is szeretnéd, hogy vállalkozásodról az egész világ tudjon, de legalábbis a saját célközönséged biztosan? A mai digitális világban az internet egy hatalmas piactér, ahol mindenki megpróbál kitűnni a méretes tömegből, ahol számos marketing és technikai területhez is kell értenie egy átlagos vállalkozásnak, ahol folyton hirdetni kell online és hagyományos úton egyaránt. De ne aggódj, mert vannak olyan költséghatékony megoldások és marketing stratégiák, amelyekkel te is felépítheted az álmaid vállalkozását és amelyekkel Te is könnyebben szerezhetsz új ügyfeleket.
A cél az, hogy minél több emberhez eljusson a terméked vagy szolgáltatásod és így növelni tudd vállalkozásod bevételeit. Képzeld el, hogy a vállalkozásod egy értékes kincset rejt, valahol egy ismeretlen területen, a marketing pedig az a térkép, ami segít megtalálni azt a kincsesládát, amiben az ügyfeleid rejtőznek. Ebben a cikkben megmutatjuk neked, hogyan készítsd el a saját kincses térképed, és hogyan tedd láthatóvá a vállalkozásod értékeit a nagyvilág számára.
SEO: A Te digitális kincses térképed
A SEO, magyarul keresőoptimalizálás, olyan, mint egy láthatatlan iránytű, ami segít a potenciális ügyfeleknek megtalálni a vállalkozásodat az online térben. Megmutatja, hogyan találhatják meg a potenciális ügyfelek a vállalkozásodat a Google keresőben, ahol a Te céged pont az ő szemmagasságukban van és nem kell az eldugott hátsó polcok között kutakodnia a potenciális vásárlódnak utánad kutatva.
- Kulcsszavak: Ezek olyan szavak vagy kifejezések, amelyeket az emberek beírnak a keresőbe, amikor a te termékedre vagy szolgáltatásodra keresnek. Például, ha egy cukrászda vagy, akkor a "torta rendelés Budapest" egy jó kulcsszó összetétel lehet. Mert a kulcsszó bizony nemcsak egyetlen szóból állhat.
- A te vállalkozásodra milyen kulcsszavak illeszkedhetnek? Írj össze 10 ilyen kulcsszót vagy kulcsszó összetételt és írd meg nekünk!
- Tartalom: Írj érdekes és hasznos cikkeket a weboldaladra, amelyekben ezeket a kulcsszavakat használod. Például, maradva a cukrászda hasonlatnál, írhatsz egy cikket a "Hogyan válasszunk tortát egy esküvőre?" címmel.
- Így hirtelen, milyen cikkeket tudnál írni a saját szakterületedről a célközönséged felé? Mit gondolsz, mi érdekli őket?
- Technikai részletek: Ez a rész egy kicsit bonyolultabb, de ne aggódj, nem kell programozónak lenned ahhoz, hogy eredményeket érj el! Ügyelj arra, hogy a weboldalad gyorsan betöltődjön, és hogy a mobiltelefonokon is jól nézzen ki.
- Kezdetnek derítsd ki, hogy milyen rendszerben működik a weboldalad (pl.: ez egy sima HTML oldal együttes vagy a weboldalad egy CMS rendszer (WordPress, Joomla, Drupal, stb.) - ha megvan a válasz, írd meg és közösen kitaláljuk, hogyan tovább!
Közösségi média: A digitális piactér
A közösségi média olyan, mint egy nagy vásár, ahol az emberek beszélgetnek, pletykálgatnak, nevetgélnek és új dolgokat fedeznek fel, miközben vásárolgatnak is. Te is hozz létre egy standot magadnak, és mutasd meg, milyen szuper termékeid vagy szolgáltatásaid vannak. Ne ijedj meg, ha a standod még nincs frekventált helyen, ha még kevés ember fedezi fel magának, s akkor sem, ha azok is inkább csak nézelődnek. Tudod, nézelődőkből lesznek az érdeklődők és érdeklődőkből lesznek a vásárlók!
- Válassz platformot: Nem kell mindenhol jelen lenned. Válaszd ki azokat a platformokat, ahol a célközönséged a legtöbbet időzik. Vannak, akik csak Facebookon vannak jelen, de sokan a Facebook használók közül már Instagramot is használnak. Ők persze lehet, hogy TikTok-ot is néznek olykor-olykor, míg vannak, akik kizárólag Linkedin oldalt használnak (ez olyan, mintegy “Üzleti Facebook” csak nincsenek rajta ingyenes apróhirdetések meg kismacskák), így érdemes azért megnézned ezt a platformot is, hogy milyen az, ahol egy szinttel komolyabb társalgások folynak a közösségi médiában.
- Mennyire ismered a saját célközönséged? Sorold fel azokat a platformokat, ahol szerinted őket leginkább megtalálod! Kiindulhatsz abból, ha tudod, hogy ők: alkalmazottak, vállalkozók, vannak saját alkalmazottaik, van saját telephelyük, milyen szokásaik vannak, mennyire intellektuális beállítottságúak, könnyű velük szóba elegyedni, stb?
- Legyél közvetlen és mutasd meg magad: Ne csak a termékeidről beszélj, hanem mutasd meg az emberi oldaladat is. Oszd meg a kulisszatitkokat, válaszolj az üzenetekre, és építs ki kapcsolatot a követőiddel. A visszatérő vásárlók általában nem a termékhez hűségesek, hanem hozzád!
- Milyen érdekes információkat tudhat meg rólad az érdeklődő? Vannak témák, amikről szívesen beszélgetsz másokkal? Mik ezek? Tudsz sztorikat mesélni, amiket mások szívesen hallgatnak/olvasnak tőled?
- Használj vizuális tartalmakat: A képek és videók sokkal jobban megragadják az emberek figyelmét, mint a szöveg. Ráadásul, ha nem akarsz, nem muszáj neked szerepelned ezekben a videókban. Számos “arctalan” videó elérhető már az interneten, amelyek szabadon felhasználhatók - ezekről egy másik cikkünkben később részletesebben is beszámolunk.
- Készítettél már videókat, képi anyagok közösségi média felületre? Azt milyen programmal csináltad? Honnan voltak hozzá képi és videós anyagaid? Lehet, hogy Te eleve született média tartalomfejlesztő vagy?
E-mail Marketing: A Személyes Üzenet
Az e-mail marketing tulajdonképpen egy személyes levél, amit közvetlenül az ügyfeleidnek küldesz. Képzeld el, hogy egy barátodnak írsz, és megosztod vele az újdonságokat, elinvitálod valahova vagy ajánlasz neki valami hasznosat vagy épp ajándékozol neki valamit. Persze itt is fontos tiszteletbe tartani a címzettek igényeit és privát szféráját, így kéretlenül nem illik, jogszabályok alapján pedig tilos levelet küldened személyes e-mail címekre. Másfelől el kell érni azt is, hogy akiknek küldjük hírleveleinket, ne nyűgnek érezzék annak érkezését, hanem kifejezetten várják azokat! De hogyan lehet ezt elérni?
- Építsd az e-mail listádat: Kérj feliratkozásokat a weboldaladon, a közösségi médiában és az üzletedben, amit már egyre nehezebb úgy elérni, hogy csak a személyes szimpátiára vagy a szép lógónkra és színvilágunkra hagyatkozunk. Tenni kell azért, hogy új feliratkozóink legyenek. Ha mi kérünk tőlük valamit (pl.: az e-mail címüket), cserébe nyújtanunk is kell valami számukra értékes dolgot.
- Neked van olyan értékes tartalmad, amit e-mail címekért cserébe szívesen odaadnál a célközönséged növelése érdekében?
- Legyél releváns: Ne küldj minden nap levelet, és csak olyan információkat ossz meg! Lehet bármilyen érdekes és értékes is a közlendőd az olvasóid számára, manapság már akkor a média zaj a hírlevél csatornákon is, hogy besokall vele az olvasó. Elég hetente egy jól összerakott hírlevél és eseti jelleggel, vagy a komplex kampányaid részeként beiktatni azokat. Beszélgess velük, nézd az iparágad egyéb követőit, miről beszélnek, mire kíváncsiak?
- Írj le magadnak 5 olyan célirányos témát, amiről szívesen írnál olvasóidnak, s amely értékes információkat tartalmazhat számukra? Olyan tartalmak, amivel megoldod egy-egy problémájukat, vagy épp megnyugtatod őket a higgadt és szakmai kommunikációddal és megoldásaiddal?
- Automatizálj: Sokféle e-mail marketing eszköz segítségével automatizálhatod az ismétlődő feladatokat, például a köszönő üzenetek küldését vagy az elhagyott kosarak kezelését, az infotermékek letöltését, hírlevél kampányok viselkedésalapú elindítását a már feliratkozott címzettek számára, stb. Ma már nagyon hatékony hírlevélküldő programok és alkalmazások érhetők el a piacon. Vannak, amelyek ráadásul ingyenesen is használhatók bizonyos alacsony küldésszám mellett, mondjuk cserébe a gyártó cég logója ott lesz minden leveled aljában, illetve csak alapfunkciókat fogsz tudni használni. De mindenképpen érdemes kipróbálni előbb szűkebb körben és ha látod, hogy hatékony, akkor érdemes feliratkozni egy-egy emeltebb szintű csomagra is.
- Ha van saját, komplex weboldalad, érdemes saját hírlevél rendszert beépíteni a rendszeredbe, de ha mégis külső helyről vennéd igénybe a hírlevél szolgáltatást, akkor arra is van megoldás, ott inkább technikai beállítások szintjén kell jól odafigyelni, hogy valóban minden címzetthez megérkezzenek a leveleid. Milyen hírlevél rendszereket ismersz?
Üzleti Blog: Legyél a Szakértő
Az üzleti blog nemcsak arról szól, hogy információt ossz meg, hanem arról is, hogy bemutasd a szakértelmed és meggyőzd a látogatókat arról, hogy nálad a legjobb helyen járnak. Támogasd őket hasznos információkkal, tanítsd őket, hogy egyes dolgokat önállóan is képesek legyenek elérni. Hidd el, a tudásmegosztás nem az ördögtől való tevékenység, ez bizony olyan bizalmat és elköteleződést válthat ki a potenciális ügyfeleidből, amelyet hagyományos eszközökkel aligha tudnál elérni.
- Válassz releváns témákat: Írj olyan témákról, amelyek érdekesek lehetnek a célközönséged számára. Nyilván ehhez ismerned kell a saját célközönségedet, mire kíváncsiak, milyen információkat keresnek, mivel tudsz többlet tudást adni számukra.
- Az E-mail marketing résznél is írtuk, de ide is érvényes: írj le magadnak 5 olyan célirányos témát, amiről szívesen írnál olvasóidnak, s amely értékes információkat tartalmazhat számukra? Olyan tartalmak, amivel megoldod egy-egy problémájukat, vagy épp megnyugtatod őket a higgadt és szakmai kommunikációddal és megoldásaiddal?
- Optimalizáld a cikkeidet: Használj kulcsszavakat, és ügyelj arra, hogy a cikkeid könnyen olvashatóak legyenek. Azt szokták mondani, úgy kell fogalmaznod egy blogban, hogy azt egy hetedik osztályos tanuló is megértse. Nem kell a szakzsargon, hacsak nem akadémikusoknak írsz tartalmat.
- Használsz speciális szakkifejezéseket a kommunikációdban? Írd le őket egy cikkben, hogy melyik mit jelent köznapi nyelven, már ez is lehet egy jó téma az olvasóid számára.
- Promotáld a cikkeidet: Oszd meg a cikkeidet a közösségi médiában, és küldj ki róluk e-mailt az előfizetőidnek. Ezen túlmenően hirdethet is őket, de ezt már akkor érdemes, ha abból aztán hírlevél feliratkozóid is lesznek. Ennek folyamatáról egy másik cikkünkben bővebben fogunk írni.
- Hirdettél már digitális felületen? Hol? Google Ads, Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin… stb
Online Fórumok: Csatlakozz a Közösséghez
Az online fórumok olyanok, mint a szakmai konferenciák, ahol a vállalkozók megoszthatják a tapasztalataikat és új kapcsolatokat építhetnek, így könnyedén bővítheted szaktudásodat éppúgy, mint saját ügyfélkörödet is növelheted.Nyilván nem kell, hogy folyton minden rólad szóljon, mert akkor hamar rád unnak, de érdemes olvasni első körben, hogy mások milyen szakmai témákról írnak, milyen vélemények, bevált ötletek, folyamatok vannak a saját piacodon. Tanulhatsz is belőlük, amit aztán beépíthetsz saját üzleti folyamataidba.
- Keress számodra hasznos szakmai fórumokat: Nézz körül az iparágadban, és találd meg azokat a fórumokat, ahol a potenciális ügyfeleid is jelen vannak, de olyanokat is, ahol a konkurenciáid találhatók meg. Hidd el, hasznos így is, úgy is.
- Ne félj kommunikálni másokkal, akkor sem ha imposztor szindrómád van, vagy picit még bizonytalan. Csak vágj bele!
- Légy segítőkész: Ne csak a saját termékeidről beszélj, hanem próbálj meg másoknak is segíteni. A valódi segítségnyújtás szándéka hamar átmegy az olvasó felé, ezzel bizalmat építesz magad részére!
- Ne féltsd a tudásod! Azt a szakmai tapasztalatot és tudást, amit évek alatt felépítettél, amit elsajátítottál nem fogja egy-két online segítségnyújtás “elrabolni” tőled. Csak még hitelesebb leszel tőle!
- Építs kapcsolatokat: Az online fórumokon könnyen megismerkedhetsz más vállalkozókkal és potenciális ügyfelekkel.
- Tegyél fel kérdéseket, még az sem baj, ha már megvan rá a saját magad válasza, de hagyd hogy mások is elmondják saját véleményüket, megoldási javaslataikat egy-egy helyzetre.
Összegzés
Most hogy felvértezeted magad ezekkel a szuper ötletekkel és trükkökkel, indulj el a saját kincskereső kalandodra! Ne feledd, a marketing egy folyamatos tanulás és fejlődés, szóval próbálj ki új dolgokat, nézd meg, mi működik a legjobban vállalkozásod számára. Ha következetesen alkalmazod ezeket a módszereket, biztos lehetsz benne, hogy a vállalkozásod sikerre van ítélve:
- Növeld a vállalkozásod ismertségét és hitelességét!
- Érd el célzottan a potenciális ügyfeleidet, ehhez azonban tanulj meg a nyelvükön kommunikálni!
- Építs bizalmat és keress hosszú távú kapcsolatokat nemcsak a célközönségeddel, de egyéb szakmai körökben is!
- Használd a digitális marketing nyújtotta eszközrendszereket!
- Merj kilépni a fényre és kommunikálj minél többet a megoldásaidról, az ügyfeleidről - és Ne csak magadról!
Ha pedig elakadnál, vagy csak egy kis segítségre lenne szükséged, ne habozz, keress meg minket, ahol készséggel állunk rendelkezésedre pár ötlettel vagy komplex megoldásokkal! Díjmentes konzultációnk lehetősége előtted is nyitva áll!
Sok sikert kívánunk!