Ki ne tapasztalta volna már, hogy online tevékenysége során negatív visszajelzésekkel találkozik? Bár elsőre elkeserítő lehet, ha munkánkat kritizálják, mégis rejtett lehetőségek rejlenek ezekben a visszatérésekben. Ahelyett, hogy elkeserednénk, fordítsuk ezeket a negatívumokat a javunkra! Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan változtathatod Te is a kritikákat üzleti sikered építőköveivé.
A kritikák ajándéka
Gondolj csak bele! A negatív visszajelzések olyanok, mint egy ingyenes piackutatás. Megmutatják, hogy miben kell még fejlődnünk, és hol vannak még elakadt pontjaink. És ha őszinték vagyunk, néha egy kis külső kritika éppen arra sarkall minket, hogy még jobbak legyünk.
Hogyan kezeljük a negatív visszajelzéseket?
- Gyűjtsük a visszajelzéseket: Mint egy igazi kincskereső, gyűjtsük össze az összes negatív kommentet. Soha nem tudhatjuk, mikor lesz belőlük aranybánya.
- Elemezzük a kritikákat: Vizsgáljuk meg, mi a közös bennük. Találhatunk-e olyan rejtett üzenetet, amelyre érdemes odafigyelni? Van-e alapja a kritikai észrevételeknek, vagy legalábbis egy részüknek?
- Válasszuk ki a legfontosabb pontokat: Nem minden kritika egyenlő. Válasszuk ki azokat, amelyekből a legtöbbet tanulhatunk: tematizálják azokat és írjunk külön cikket az egyes témakörökről, az érintett kritikai észrevételek beépítésével, a kételyek eloszlatásával.
- Reagáljunk udvariasan és határozottan: Mutassuk meg, hogy értjük a kritikát, de nem hagyjuk magunkat. Tudnia kell a kritikát megfogalmazónak, hogy nekünk határozott elképzelésünk van üzleti folyamatainkról, vagy akár itt-ott igazat is adhatunk, ha valóban megalapozott.
- Ha a helyzet engedi, használjunk humorral fűszerezett választ. Mutassuk meg, hogy nem vesszük magunkra a dolgokat túl komolyan, főleg ha az észrevétel súlya nincs hatással az üzleti megítélésünkre.
- Használjuk a kritikát tartalomgyártásra: A negatív visszajelzésekből készítsünk új tartalmakat. Így nemcsak a problémát oldjuk meg, de új követőket is szerezhetünk.
A negatív visszajelzések előnyei:
- Ingyen reklám: A negatív kommentek is reklámot jelentenek, még ha nem is a legjobb fajtából. Persze ez csak akkor tud megvalósulni, ha megfelelően reagálunk rá. Meg kell mutatnunk szélesebb körben is, hogy az éremnek két oldala van.
- Vállalati fejlődés: A kritikák segítenek abban, hogy még jobbá tedd szolgáltatásaidat. Bizony nem árt, ha külső tényezők mentén néha magunk is átgondoljuk üzleti folyamatainkat, belehelyezkedünk ügyfeleink helyzetébe és onnan szemléljük, min kéne változtatunk ahhoz, hogy még jobb minőségben tudjuk nyújtani szolgáltatásainkat.
- Ügyfélkapcsolatok erősítése: Ha jól kezeljük a negatív helyzeteket, az ügyfeleink még jobban megbíznak bennünk. A negatív véleményekből lehetnek még pozitív ügyfelek, mert érzik, hogy komolyan veszik őket, hogy foglalkoztak az ő probléma felvetésükkel.
- Versenyelőny: Ha gyorsan és hatékonyan reagálunk a kritikákra, az versenyelőnyt jelenthet. Számos konkurens cég ilyenkor nem reagál vagy elbújik, vagy azonnal támad, ami semmilyen szempontból nem jár üzleti előrelépéssel számukra.
Mit tanulhatunk a negatív visszajelzésekből?
A negatív visszajelzések nem ellenségek, hanem rejtett kincsek. Ha képesek vagyunk túllátni a kezdeti kellemetlenségen, rájövünk, hogy ezek az értékes vélemények segíthetnek nekünk abban, hogy még sikeresebbek legyünk. Mintha egy tükörbe néznénk, a negatív visszajelzések megmutatják, hogy hol van még fejlesztendő a vállalkozásunkban. Ha nyitott szívvel fogadjuk ezeket a véleményeket, és tanulunk belőlük, akkor nemcsak a problémákat orvosolhatjuk, hanem megerősíthetjük az ügyfélkapcsolatokat is.
Végül, de nem utolsó sorban, a negatív visszajelzések segíthetnek nekünk abban, hogy kitűnjünk a versenytársak közül. Ahelyett, hogy a kritikától félnénk, inkább fogadjuk el azt, mint egy lehetőséget a fejlődésre. Hiszen az elégedett ügyfél a legnagyobb kincsünk, és a negatív visszajelzések segítségével közelebb kerülhetünk ehhez a célhoz.
Önkontroll kérdések
Az alábbi kérdések segítenek abban, hogy vállalkozásodat még tökéletesebbre fejleszd. A válaszokat magadnak kell megadnod és már ma tegyél is azért, hogy a folyamataid még jobban az ügyfelek megelégedésére szolgáljanak!
- Melyik volt az a legnagyobb kritika, amit valaha kaptál a vállalkozásoddal kapcsolatban? Hogyan reagáltál rá, és mit tanultál belőle?
- Hogyan tudnád még jobban kihasználni a negatív visszajelzéseket a termékeid/szolgáltatásaid fejlesztésére?
- Milyen konkrét lépéseket tehetsz még annak érdekében, hogy a negatív visszajelzések ne elkeserítsenek, hanem inkább motiváljanak Téged?